Beli Rumah Lelong – Lagi Untung Dan Jimat

0 226

Korang nak beli rumah lelong? Tapi tak tahu cara nak beli rumah lelong yang betul dan selamat.

Bagus lah kalau ada insiatif untuk dapatkan informasi dan panduan yang betul sebelum korang teruskan niat.

Bukan apa, kalau baru pertama kali nak berurusan dalam rumah lelong ni, kena hati-hati sikit.

Memang nampak harga rumah lelong ni murah, dan kadang harga bawah market..tapi silap cara buruk padahnya.

Apa lagi kalau duit memang ada dan dah teruja sangat nak beli rumah yang dilelong tu.

Beli barang deco rumah yang cantik dan trendy dengan harga murah di sini

Tak kiralah sama ada tujuan korang beli rumah tu nak di jadikan tempat tinggal, atau berhasrat nak sewakan.

Dalam situasi ni, korang dalam keadaan mudah terpengaruh dan berkemungkinan mudah kena tipu oleh ejen-ejen hartanah.

Lebih teruk jika korang kena scam oleh mereka yang hanya tahu memenuhkan poket sendiri tanpa fikir baik buruk rumah lelong yang bakal merka jual tu.

Apa itu rumah lelong

Sumber :  cdn-cms.pgimgs.com

Sebelum tu kena jelas dahulu, rumah lelong ni bermaksud rumah yang kena sita oleh pihak bank, atau kena lelong oleh pihak bank kerana gagal membuat bayaran ansuran bulanan.

Jika rumah di sita, ianya bermaksud segala perabot dan perhiasaan,barangan elektronik dalam rumah tu, termasuk sebagai aset sita rumah tersebut.

Rumah lelong ni pulak ada dua kategori iaitu ;

1.    Lelongan awam – Lelongan di buat di tempat awam oleh tukang lelong

2.    Lelongan mahkamah – Lelongan yang melibatkan geran. Dijalankan oleh pihak mahkamah atau pejabat tanah

Langkah perlu di ambil sebelum beli rumah lelong

Sumber : iproperty.com

Pertama sekali, sebelum korang nak mula join sekali bidaan rumah lelong.

Kena tahu berapa bajet kena ada untuk dapatkan rumah tersebut.

Sebab korang perlu sediakan 10% daripada harga rumah yang akan dibida dalam bentuk bank draf.

Ingat 10% tu wajid sediakan. Dan kena bawa semasa hari bidaan. Selain itu kena stanby duit tambahan.

  • Katakanlah harga rizab rumah tu RM110,000.
  • 10% dari harga rizab rumah ialah RM11000
  • Harga bidaan korang menang RM200,000
  • 10% deposit dari harga korang menang bidaan RM20,000
  • Tambahan wang deposit bagi harga bidaan RM9,000
  • Kos stem hasil bagi kontraktor jualan RM100 – RM150

So, ini adalah contoh jumlah kos yg korang perlu sediakan ketika semasa hari lelongan.

Sebab tu kena buat kira-kira dengan betul.

Berapa bajet korang ada, sanggup labur dan mampu keluarkan untuk dapatkan rumah lelongan tersebut.

Sebab ada kos tambahan lain lagi selain dari harga bidaan tu.

Kalau lantik ejen, kena tambah kos upah ejen dalam kiraan bajet.

Berapa bayaran ejen tu, kena bincang dengan ejen yang dilantik.

Apa perlu buat selepas menang lelongan rumah

Walaupun dah menang bidaan, belum setel lagi tau. Ada beberapa perkara korang kena buat termasuklah mengisi dan mengesahkan borang kontrak jualan “contract of sale”.

Perlu ingat hartanah lelong yang korang menang bidaan tu, perlu proses dengan segera. Jika buat pinjaman bank, perlu dapatkan pinjaman bank dalam tempoh 90 hari atau 120 hari.

Sekiranya lewat, akan dikenakan penalti oleh pihak bank tukang lelong. Sampailah mereka dapat bayaran yang dipersetuji itu.

Ini baru sebahagian dari beberapa perkara lain, yang korang kena tahu sebelum berhajat untuk membeli rumah lelongan.

Bagi yang berhajat untuk jadikan rumah lelong ni sebagai bisnes, kenalah belajar selok belok rumah lelong ni dengan lebih detail.

Pada peringkat ni korang tak boleh hanya bersandarkan harga rumah semata-mata. Kena tahu juga faktor-faktor lain untuk mengelakkan kerugian dalam bisnes ini.

Jika baru dalam bidang ni, sebaiknya cari orang yang berpengalaman untuk belajar dan timba ilmu. Walau pun berbayar, ianya pasti berbaloi.

Buat bisnes sendiri pun boleh mencarum dalam KWSP. Baca di sini

Bisnes ni juga sangat menguntungkan walaupun hanya dapat jual seunit rumah.

Rahsia Rumah lelong

Untung Besar, Risiko Pun Besar!

Namun sekiranya korang serius untuk tahu lebih banyak selok-belok rumah lelong ni, saya syorkan korang terus belajar dari Tuan Ahmad Tarmizi Jusoh.

Beliau berpengalaman lebih 20 tahun dalam bidang ni. Banyak ilmu yang dikongsikan dan semestinya sangat bermanfaat untuk mereka yang nak terjun ke bidang hartanah ni.

 Semoga perkongsian ini dapat membantu korang untuk ke langkah yang seterusnya.

Nak Buat Duit Dengan

Share Post Yang Korang

Sedang Baca Ni?

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Cara Jual Barang Shopee Ke Overseas. Income 4-5 Angka Sebulan