Berapa Harga? Dah Letak Harga Pun Tanya Lagi

0 108

Berapa harga?

Perkara ini merupakan perkara asas yang perlu dilakukan oleh setiap peniaga jika ingin berniaga iaitu meletakkan tanda harga pada setiap barang yang dijual.

Namun, lain pula halnya jika pengguna yang tidak peka ataupun tidak ambil kisah terhadap harga yang telah diletakkan oleh para peniaga terhadap sesuatu barangan tersebut.

Sebagai contoh, peniaga online yang telah meletakkan harga di setiap iklan produk mereka. Pasti ada sahaja pelanggan yang kurang peka terhadap harga tersebut dan menanyakan semula harga kepada penjual.

Sebagai seorang penjual, kita perlu mempunyai sifat sabar terhadap perilaku setiap pelanggan.

Oleh itu, walaupun kita berasa geram dan mungkin marah terhadap sikap ini, namun kita harus hadapi dengan hati yang terbuka jika ingin produk kita laris terjual. Bak kata pepatah, pelanggan sentiasa betul.

Dah ada harga pun masih tanya berapa harga

Terdapat beberapa langkah yang kita boleh ikuti jika kita ingin membuat close sales produk kita.

Sikap Setiap Orang Berbeza – ada jenis suka tanya harga walau dah ada tanda harga

Lumrah sebagai seorang peniaga, kita semestinya sudah sedia maklum bahawa, pelanggan kita akan mempunyai pelbagai sikap yang mungkin di luar batas kesabaran kita.

Diri sendiri kita juga berbeza, apatah lagi orang lain. Oleh yang demikian, kita harus sentiasa bersedia untuk melayan kerenah mereka.

Sebagai contoh, kita telah meletakkan harga di setiap iklan produk kita. Namun, tetap sahaja terdapat pelanggan yang bertanya harga semula kepada kita.

Pada masa ini, kita hnya perlu layan sahaja mereka dengan mesra, iaitu menjawab semua pertanyaan mereka.

Kebiasaanya, pelanggan yang bertanya ini sudah sedia maklum terhadap harga yang telah kita letak, tetapi sahaja bertanya untuk mendapatkan kepastian daripada penjual. Biasalah, memang sifat manusia macam tu. Huhu

Tambahan pula, mana tahu dengan cara layanan kita membuatkan mereka yakin seterusnya hendak membeli produk kita. Tidak sia-sia masa yang kita luangkan untuk menjelaskan tentang produk jualan kita.

Untuk baru mula bisnes, baca 7 tips penting mula bisnes di sini

Mereka juga boleh sahaja menjadi pelaggan tetap kita selepas ini, jadi kita jangan cepat melatah sekirannya terdapat pelanggan yang bertanyakan harga semula. Sabar, itu je kunci terhadap kejayaan kita.

Kena Ada Cara untuk Close Sales – Layankan aje walau tanya berapa harga berkali-kali

berapa harga
Sumber : Pixabay.com

Setelah kita mengenal pasti sikap pelanggan kita, kita juga perlu ada cara agar kita dapat membuat closing sales.

Perkara pertama adalah, kita perlu kenal pelanggan kita. Jika kita sudah kenal pasti bahawa ramai pelanggan kita yang terdiri daripada golongan wanita, kita perlu menggunakan ayat-ayat yang lembut dan kena sedia maklum bahawa golongan wanita adalah golongan yang banyak bertanya. Kadang walaupun kita sudah meletakkan tanda harga, mereka akan tanya lagi berapa harga

Jadi kita kena ikut saja flow mereka selagi masih boleh diterima pakai sebab merekalah yang akan membuat pembelian terhadap produk kita.

Seterusnya, kita perlu tarik minat pelanggan kita. contohnya, jika pelanggan kita ramai daripada golongan wanita, maka kita boleh membuat promosi produk kita, seperti beli 3 percuma 1.

Semua wanita suka berbelanja, tambahan lagi jika terdapatnya promosi. Kita juga perlu mengambil berat terhadap produk yang mendapat sambutan dalam kalangan mereka seperti produk kecantikan.

Setelah kita berjaya menarik minat pelanggan terhadap produk kita, kita harus menyakinkan mereka dengan memberi penjelasan tentang produk kita kepada mereka.

Selain itu, kita juga kena rajin menjawab setiap pertanyaan yang diberikan oleh pelanggan, barulah pelanggan memberikan kepercayaan terhadap produk kita.

Terdapat juga pelanggan yang hanya sekadar bertanya harga seterusnya berdiam diri sahaja. Kita tidak boleh membiarkan perkara tersebut terjadi. Kita perlu memainkan peranan dengan memberi penerangan tentang produk kita. Pujuk mereka dengan baik supaya beli.

Istilah memujuk digunakan kerana tidak mahu pelanggan kita berasa seperti mereka didesak untuk membeli produk kita.

Elakkan sikap mendesak ataupun pussy kerana hal ini boleh membuatkan pelanggan kita tidak selesa terhadap layanan kita dan seterusnya tidak ingin membeli produk kita.

Sekirannya kita dapat mempraktikkan cara-cara ini, insyaallah kita boleh membuat close sales dengan jayanya.

Bukan itu sahaja, malahan pelanggan kita akan dengan rela hati membeli produk julan kita dengan perasaan yakin kerana kita seorang yang berdedikasi ketika proses penjualan produk kita.

Copywriting / Ayat Iklan

Sumber : Pixabay.com

Sebelum pembeli hendak membeli sesebuah produk, perkara pertama yang akan dilihat oleh setiap pembeli adalah iklan sesebuah produk tersebut.

Jika iklan produk kita sahaja sudah mampu menarik minat pelanggan untuk mengetahui produk kita seterusnya ingin membeli produk kita, hal ini memberikan manfaat kepada kita.

Kata orang, tak kenal maka tak cinta. Inilah pepatah yang sesuai untuk iklan produk kita. Daripada iklan kita mampu untuk menarik minat pelanggan untuk membeli produk kita.

Walaupun pelanggan tidak boleh faham sepenuhnya terhadap iklan kita, tugas kita untuk memberi penerangan tersebut kepada mereka kelak. Jadi tidak ada masalah untuk setiap pelanggan membeli produk kita.

Kesimpulannya,

kita hanya perlu melayani semua pelanggan kita dengan sabar dan berdedikasi walaupun mereka menanyakan pertanyaan “berapa harga” yang sama berulang kali.

Bila mereka dah suka dan percaya pada kita, mungkin dia akan beli lebih dari satu produk yang kita jual itu.

Nak Buat Duit Dengan

Share Post Yang Korang

Sedang Baca Ni?

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Cara Jual Barang Shopee Ke Overseas. Income 4-5 Angka Sebulan